אלוהים מספק לעולם משמעות
זהו סיכום ערוך של נאום ממועדון הדיון הציבורי בדיון על אלוהים מאת ישראל – כלכלן ואנליסט לפי כל ההגדרות ששמעתי כאן עד עכשיו לאלוהים, גם אני לא הייתי מאמין באלוהים כזה. אלו תיאורים של אלוהים אינטרסנט ובעל רצונות וצרכים שמתעלם מהמות האמיתית של קיום אלוהים – העובדה שהוא מעניק משמעות לעולם ולחיי כל אחד מאיתנו. לכן בנאום זה אני רוצה לעסוק יותר במהות של אלוהים. אני רוצה להציג את המשמעות שלו כסיבה לכל דבר, ואני רוצה להסביר איך היעדר סיבה לדברים מוביל אותנו למפץ הגדול ומעבר לו מבלי להבין מה אנחנו בעצם עושים כאן. אלוהים כסיבה והמסובבלכל דבר שקורה יש סיבה. ברגע שאנחנו מורידים את הסיבה לו אנחנו מורידים את המשמעות שלו. אם המים בקומקום רתחו כדי שיהיה לנו תה או שהמים בקומקום רתחו ללא סיבה משנה באופן משמעותי את המהות של רתיחת המים בקומקום. המשמעות היא שמקריות גורמת לאובדת משמעות של כל דבר, ולכן היעדר אלוהים והעברת השליטה בעולם לידי המקריות של תורת האבולוציה והקוונטים יוצרת עולם חסר ערך. מסיבה זו כל אדם צריך שתהיה לו משמעות, ולכן כל אדם צריך להבין שיש סיבה שבגללה הוא נמצא בעולם. ברגע שהסכמנו שיש סיבה לקיומנו, ויש בורא שהתחיל את הכל, זה כבר פחות משנה איך נקרא לו ובאיזו דת נאמין. מרגע שבחרת לראות שהחיים שלך הם לא מפגש מקרי של זרעון אחד ממיליארד עם הביצית שבמקרה היתה בתורנות באותו חודש אתה הופך מאמין באלוהים. מכאן עליך לראות איזה אלוהים מקבול עליך – היהודי, הנוצרי, הבודהיסטי או כל שם אחר. זה עדייןיהיה אלוהים. האם יש סיבה למפץ הגדולהחיפוש אחרי המשמעות לוקח צורה אחרת במדע. הוא מנסה לקחת אותנו כך שלכל שאלה תהיה תשובה עם סיבה שקודמת לה. אבל התהליך הזה הוא אין סופי, והוא תמיד משאיר אותנו בסימן שאלה לגבי משמעות היקום. זה קצת כמו לרוץ לכיוון האופק – לא משנה כמה תרוץ תישאר באותו מרחק בדיוק. כיום אופק הידע שלנו הוא המפץ הגדול – אנחנו חושבים שהיקום התחיל במעין פיצוץ בקנה מידה שמעבר לכל דמיון שקרה לפני כ-13 מיליארד שנה. אבל אין לנו שום מושג למה המפץ הגדול הזה התרחש, מה גרם לו ומה קרה לפניו שגרם לו. הדבר שאנחנו כן יודעים הוא שהפץ הגדול הוא רגע שאחריו העולם החומרי קיים ולפניו העולם החומרי לא היה קיים. אבל אם לא היה שום דבר חומרי הרי מה שהיה לפני המפץ הגדול הוא בהכרח רוחני, ומכאן נובע שגם במפץ הגדול אנחנו מאמינים במהות רוחנית שיצרה את היש החומרי שלא היה לפניה. אני קורא למהות הזו אלוהים. המדע עדיין לא נתן לה שם, אבל זה לא משנה, כי השם שהוא ייתן לה מתאר את אותו אלוהים. | מועדון הדיון הציבוריסיכום דיון: “יש אלוהים?‘
דיונים ציבוריים קודמים |